سفارش تبلیغ
صبا ویژن


ارسال شده توسط علیرضا سلیمی در 85/10/21:: 10:22 صبح

بیومکانیک محدوده ای از علم است که در آن دانش و روش های مکانیک برای توصیف ساختار و درک عملکرد سیستم های زنده، به کار گرفته       می شود.

دانش بیومکانیک در چندین رشته مختلف، شامل: بیولوژی، ارگونومی، مهندسی، فیزیولوژی، پزشکی، فیزیک مکانیک و... مورد استفاده قرار می گیرد.

 

واژه بیومکانیک نمایانگر مبحث بسیار گسترده ای است که بطور کلی در آن با استفاده از قوانین فیزیک مکانیک پدیده های فیزیولوژیکی و بیولوژیکی توصیف شده و درک مناسبی از روابط علت و معلولی بدست می آید. این روابط در درک و توصیف حالات های پاتولوژیکی از اهمیت خاصی برخوردارند.

بیومکانیک از دو واژه بیو و مکانیک تشکیل شده است. واژه "مکانیک" که بیانگر فیزیک مکانیک است خود دارای زیرمجموعه هایی از قبیل حرارت و سیالات،‌ طراحی جامدات و ساخت وتولید است که هریک به نوبه خود یک رشته تخصصی محسوب می گردند. از طرف دیگر واژه "بیو" نمایانگر علوم زیستی و پزشکی است. زیرمجموعه های این رشته نیز شامل کلیه رشته های تخصصی پزشکی و علوم مرتبط از قبیل الکتروفیزیولوژی، داروسازی،‌ فیزیوتراپی،‌ کینزیولوژی و غیره است.

در نتیجه، ادغام دانش بیومکانیک، فیزیولوژی و بیولوژی به درک صحیح و توانایی توصیف دقیق تر این سیستم در حالت های نرمال و پاتولوژیک منجر خواهد شد.

مبحث مهندسی ورزش از طرف دیگر، با مسائل طراحی و بهینه سازی ابزار و تجهیزات ورزشی و فضاها و اماکن ورزشی درگیر است. تسلط بر این مبحث نیز مستلزم بهره برداری از پیش زمینه های علمی مشابهی خواهد بود.


کلمات کلیدی :