سفارش تبلیغ
صبا ویژن


ارسال شده توسط علیرضا سلیمی در 85/10/21:: 10:20 صبح

مبحث ورزش همانند هر فعالیت دیگر انسانی با گذشت زمان دچار تغییر و تحول شده است. قوانین ورزشی و ابزار و تجهیزات ورزشی همگی دچار تغییرات متداوم هستند. ورزش از تکنولوژی روز جهانی گسسته نمانده و پیشرفت های تکنولوژیکی حضور خود را در صحنه ورزش نیز به نمایش می گذارند. دانش رو به رشد بشری ، همانطور که در صحنه پزشکی تغییرات کاملاً محسوسی را ایجاد نموده ، در صحنه مهندسی نیز با دگرگون ساختن ساختارهای قبلی تاثیر قابل توجهی داشته است . توصیف علمی ورزش، به عنوان فعالیت متبحرانه انسانی ، مستلزم ادغام دانش پزشکی و مهندسی می باشد. از این رو انتقال مباحث بنیادی مهندسی به صورت کلان به متخصصین و دست اندر کاران ورزش کشور حائز اهمیت می باشد . این امر در مرحله اول موجب ارتقاء سطح دانش ورزشی متخصصین خواهد شد . این بستر علمی وفنی، در مراحل بعد ، توانایی درک علل تغییرات را افزایش داده و ایجاد ارتباط بین موقعیت کنونی وتغییرات آتی در قوانین و ابزار را از دیدگاه علمی ، فنی و مهندسی ، در اختیار متخصصین قرار می دهد . از این رو دو مبحث بیومکانیک ورزش و مهندسی ورزش در طی این مجموعه به صورت اجمالی معرفی شده اند. این دو مبحث توصیف کننده قوانین حاکم  برحرکت و اصول طراحی و بهینه سازی تجهیزات می باشند. امید است که این مجموعه مقدماتی موجبات همکاری های آتی و بهره برداری جامعه ورزشی از توانایی متخصصین بیومکانیک و مهندسی ورزش را به ارمغان بیاورد.

 

مجموعه اطلاعات و دانشی که تاکنون مطرح گردیده است ، توصیف کننده پیش زمینه مورد نیاز برای برخورد به موضوع بیومکانیک ورزش می باشد . روند فکری کار با بیومکانیک تا کنون صرفاً بر روی تحلیل های بسیار مقدماتی آماری اعمال شده به نتایج آزمون های سینماتوگرافیکی بوده است .

اما بیومکانیک امروزه اجازه رویکرد منفردانه به ورزشگار را می دهد . مدل های ریاضی الکتروفیزویولوژی سلولی ماهیچه ای ، اجازه توصیف کار فیزیولوژیکی و کار مکانیکی را می دهند . در نتیجه ، امکان ایجاد ارتباط بین سینماتیک حرکت ، کار مکانیکی و فعل و انفعالات بیوشیمیایی وجود دارد . همچنین امکان در نظر گرفتن محدودیت هایی از قبیل خستگی روحی و فیزیکی نیز برای این قبیل ارتباطات وجود دارد .

بیومکانیک ورزش ، در واقع بیومکانیک و فیزیولوژی ورزش بوده و گستردگی ابعاد آن بسیار فراتر از تحلیل های سینماتیکی توسط دوربین های سرعت بالا یا تحلیل های سینتیکی توسط سکوهای نیروسنج و یا ضبط و تحلیل پتانسیل عمل ماهیچه ها توسط دستگاه EMG می باشد .

 

بیومکانیک ورزش، توصیف مکانیکی تعامل انسان با محیط در حین انجام حرکات ورزشی است.

 

 

بیومکانیک به ورزش به طرق زیر می تواند در خدمت ارتقاء کیفی ورزشکار و مربی قرار گیرد:

 

1. بهبود کارایی(Performance Improvement)

- بهبود تکنیک(Technique Improvement)

- بهبود تجهیزات(Equipment Improvement)

- بهبود تمرین(Training Improvement)

 

2. جلوگیری از آسیب ها و باز توانی(Injury Prevention & Rehabilitation)

- تصحیح تکنیک(Technique Correction)

-طراحی تجهیزات( Equipment Design)

 

 


کلمات کلیدی :